מהם ניתוחי מרפק?

ניתוחי מרפק הם שם כולל למספר הליכים כירורגיים בעלי מכנה משותף ברור- ביצוע פעולה ניתוחית ברקמות הממוקמות באיזור המרפק. לצורך ההבהרה, מרפק הוא המפרק המחבר בין עם הזרוע לעצמות האמה. למעשה המרפק מורכב משלושה מפרקים שונים (מפרק הזרוע והגומד, מפרק הזרוע והחישור, מפרק החישור והגומד המקורב), אשר יחדיו יוצרים מרחב של תנועה ופעולות. במובן זה ניתוחי מרפק נועדו ברובם המכריע לפתור בעיה תפקודית במרחב התנועה.

אילו ניתוחים נכללים בקטגוריה?

להלן רשימה של מספר הליכים כירורגיים הנכללים בקטגוריית ניתוחי מרפק:

  • ניתוח לתיקון שבר במרפק
  • ניתוח להחלפת מרפק
  • ניתוח לטיפול במרפק טניס
  • ניתוח לשחזור ותיקון רצועות במפרק

מי מבצע ניתוחי מרפק?

אנשי המקצוע העוסקים בביצוע ניתוחי מרפק הם מנתחים בעלי התמחות בכירורגיה אורתופדית. דוגמא מצוינת למנתח מיומן בעל התמחות שכזו הוא האורתופד ד"ר אריה שטבון.

מהי הדרך האופטימלית לבחירת מנתח לביצוע ניתוחי מרפק?

נכון לשנת 2021 רוב גדול מאזרחי מדינת ישראל מחזיקים בביטוחים רפואיים משלימים, אם דרך קופות החולים ואם דרך אחת מחברות הביטוח המציעות ביטוחים מסוג זה. רכיב משמעותי במרבית הביטוחים המשלימים כולל שירות של בחירת רופא מנתח עבור שורה ארוכה של הליכים כירורגיים, דוגמת ניתוחי החלפת מרפק, ניתוחים לתיקון שבר במרפק וכדומה.

מן האמור לעיל עולה כמובן השאלה, כיצד יכול האדם הממוצע, שאינו בהכרח מחזיק בידע הרפואי הנדרש או בהיכרות עם אוכלוסיית המנתחים בישראל, לבצע בחירה מושכלת ומיטבית ברופא מנתח? ובכן למרבה הצער מערכת הרפואה בישראל עדיין אינה כוללת מערכת מדידה והערכה אובייקטיבית של מיומנויות ניתוחיות, עובדה רלוונטית נוספת היא שפרמטרים לא מעטים הרלוונטיים לביצוע בחירה מיטבית אינם מבוססים על נתונים קשיחים, אלא על הערכות סובייקטיביות ועל משתנים תלויי זמן ומקרה. למרות כל זה ומאחר ובאנו לעזור, עדיין נוכל להציע מספר מבחנים רלוונטיים ובעלי חשיבות בבחירת רופא מנתח:

  • שנות נסיון- באופן טבעי מומלץ לתת תיעדוף לרופא מנתח המחזיק במספר רב של שנות נסיון בתחום
  • התמחות רלוונטית- מתן העדפה למנתח המחזיק בהתמחות הקרובה ביותר להליך הנדרש
  • אמפטיה ותקשורת- תנו משקל להתרשמות שלכם משיחה עם המנתח הפוטנציאלי
Categories: Uncategorized